لیفت لب می تواند نشانه های پیری را با بالا کشیدن لب بالا بهبود بخشد. شاخص هایی مانند فاصله دار بودن لب بالا با بینی، متمایل شدن گوشه های لب به سمت پایین، پوشیده شدن دندان های بالایی توسط لب بالا یا چین و چروک های دور لب افراد سیگاری می تواند تاثیر ناخوشایندی بر چهره گذاشته و ظاهر پیرتری به شخص دهد. لیفت لب بالا موجب جوانسازی پوست صورت می شود.

روند جراحی لیفت لب

روند جراحی انواع لیفت لب

لیفت لب از کم خطر ترین جراحی های زیبایی صورت به شمار می رود. به طور کلی لیفت لب در مطب و با بی حسی موضعی انجام می گیرد اما در برخی موارد، بیمار به خواسته خود بیهوش می شود که باید از عوارض بیهوشی نیز آگاه باشد. خطر لیفت لب با بیحسی موضعی به مراتب کاهش می یابد. لیفت لب تقریبا غیر تهاجمی و کم خطر است و از جراحی های همزمان با جراحی بینی به حساب می آید. طی این جراحی قسمت بسیار کوچکی از پوست برداشته می شود و لب به سمت بالا کشیده می شود. طی این جراحی هیچ ماهیچه یا عصبی قطع نمی شود.

چه کسانی کاندید جراحی لیفت لب هستند؟

با بالا رفتن سن و افتادگی پوست، رنگ صورتی لب از بین می رود. به طور کلی هر شخصی که از باریک بودن لب بالا خود ناراضی بوده و یا دارای چین و چروک های ناشی از سیگار یا پیری است، می تواند کاندید جراحی لیفت لب باشد.

درمان لب چروکیده

معیار کاندید بودن برای جراحی لیفت لب، این است که فاصله لب بالا تا بینی چقدر از حد نرمال بیشتر است. فاصله طبیعی لب و بینی در خانم ها 1 تا 1.2 سانتی متر و در آقایان 1.3 تا 1.5 سانتی متر می باشد.

انواع لیفت لب

قبل از هر چیز باید دانست که لیفت لب انواع مختلفی دارد. پزشکان از برش ها و تکنیک های بسیاری برای تغییر شکل، موقعیت و برجستگی لب استفاده می کنند. به طور کلی محبوب ترین انواع لیفت لب عبارت است از:

لیفت مستقیم لب

لیفت لب مستقیم

این نوع جراحی که با نام لیفت بالابر نیز شناخته می شود، عبارت است از برداشتن مقدار بسیار کمی از پوست بالای ورمیلیون یا حاشیه خارجی لب و ایجاد مرزی وسیع تر بین بینی و دهان. با برشی کوچک، پزشک می تواند قسمتی از پوست را بالا کشد و به لب ظاهری پر و قرمز دهد. این روش زخم مشخصی را در بالای لب باقی می گذارد.

لیفت لب از طریق برش زیر بینی (شاخ گاوی)

لیفت لب بالا

این نوع جراحی شایع ترین نوع لیفت لب بوده که نیازمند برشی در زیر بینی می باشد. جراح زیبایی این برش را به شکل یک سبیل یا شاخ گاو درآورده تا قسمت بالایی، مرکزی، راست و چپ لب به سمت بالا کشیده شوند. بسیاری ترجیح می دهند که از این روش استفاده کنند زیرا زخم قابل مشاهده ی کمتری به جا می گذارد.

لیفت ایتالیایی لب

لیفت ایتالیایی نوع اصلاح شده ی لیفت شاخ گاوی است که در آن به جای یک برش بزرگ به شکل شاخ گاو، 2 برش کوچک در زیر سوراخ های بینی ایجاد می شود. با اینکه لیفت ایتالیایی چندان متداول نیست اما اکثرا به افرادی پیشنهاد می شود که خواهان ظرافت بیشتر و جای زخم کمتری هستند.

 لیفت گوشه لب

لیفت گوشه لب

اگر هدف فرد از لیفت لب، خندان تر کردن چهره خود باشد، لیفت گوشه لب بهترین گزینه برای بیمار می باشد. این جراحی شامل برداشتن قسمت کوچکی از پوست گوشه لب ها است تا آنها را به سمت بالا متمایل کند. لیفت گوشه لب به افرادی توصیه می شود که لب و گوشه های لبشان به سمت پایین متمایل بوده و دچار افتادگی حالت چهره هستند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که لیفت بالا برنده را همزمان با لیفت گوشه لب انجام دهند تا به لب ها شکل و حجم دهند.

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب نیز یکی دیگر از لیفت های متداول و پرطرفدار به حساب می آید. اساسا در این گزینه، لیفت زیادی ایجاد نمی شود و در عوض موجب برجستگی دائمی لب می شود. پزشک برش کوچکی در زیر بینی ایجاد می کند و مرکز لب را به بالا متمایل می کند.

خطرات و عوارض انواع لیفت لب

هر جراحی می تواند عوارضی از قبیل عفونت، آب آوردن و غیر طبیعی شدن جای زخم را داشته باشد که انتخاب جراح پلاستیک ماهر در جلوگیری از این مشکلات نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی عوارض انواع لیفت لب چندان نیست. اغلب عوارض در تزریق ژل یا پروتز لب ایجاد می شود که به مرور زمان لب را پایین می کشد و بیمار برای لیفت لب به پزشک مراجعه می کند. افرادی که قبلا تزریق ژل لب انجام داده اند، در هنگام جراحی لب تورم بیشتری را تجربه خواهند کرد.

بهبودی پس از لیفت لب

پس از لیفت لب 5 تا 7 روز طول می کشد که چهره بیمار برای حضور در جامعه مناسب گردد. معمولا تا 72 ساعت پس از جراحی، ورم های شدیدی در بالای لب بیمار به وجود می آید که می توان با کمپرس یخ تا حدودی آن را کنترل کرد. برای کاهش درد می توانید از دارو هایی استفاده کنید که دارای دوز پایین مسکن هستند مانند ویکودین. بخیه ها معمولا پس از 5 روز کشیده و خارج می گردند. به طور طبیعی زخم جراحی تا حدودی برآمده شده و بالا می آید. بهبود کامل زخم ها اغلب تا 12 ماه به طول می انجامد.

مزایای لیفت لب

لیفت لب مانند هر روش جراحی زیبایی دیگر می تواند دارای مزایا و معایب گوناگونی باشد در قسمت زیر به گروهی از این مزیت ها اشاره می شود.

  • پر تر کردن لب ها
  • بالا بردن قسمت های گوشه دهان
  • بهبود بخشیدن شکل و طول لبها
  • برجسته کردن خط لب ها
  • بهبود بخشیدن به لبخند و نمایش دندان ها
  • کاهش خطوط ریز موجود رو لب بالایی
  • بهبود دائمی و عدم نیاز به هرگونه جراحی ترمیمی و مجدد
  • افزایش رضایتمندی در افراد و بهبود اعتماد به نفس
  • قسمت میانی صورت را با دیگر اجزا هماهنگ می کند.

ماندگاری این روش چگونه می باشد؟

افراد معمولا برای زیبا تر به نظر رسیدن لبها ، متقارن کردن دو لب بالا و پایین ،برجسته کردن و برطرف کردن هرگونه ایراد ظاهری در لبها از تزریق فیلر و تزریق های موقت طبیعی استفاده می کنند این افراد می توانند با انجام لیفت لب از ترمیم مدام و سالیانه و ماهیانه و هر چند وقت یکبار خلاص شوند زیرا در این روش معمولا نیازی به ترمیم وجود ندارد.البته در اثر بالا رفتن سن و افتادگی و چین و چروک به وجود آمده در پوست ممکن است تغییراتی در نتیجه جراحی تان به وجود بیاید.

پروسه ریکاوری بعد از لیفت لب

  • 24 ساعت بعد از جراحی را حتما به استراحت کامل اختصاص دهید.
  • از انجام هرگونه ورزش و فعالیتی که نیاز به تحرک بالا دارد در هفته اول خودداری کنید
  • معمولا به مدت 10 روز بعد از جراحی باید همچنان مصرف سیگار متوقف باقی بماند زیرا می تواند موجب اختلال در روند بهبودی شما شود.
  • نوشیدنی های الکلی را حداقل به مدت چند روز بعد از جراحی مصرف نکنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید و غذاهای بسیار نرم مصرف کنید و زیاد به دهان خود فشار نیاورید و آنرا لمس نکنید.
  • لبهای خود را مرتبا مرطوب کنید و اجازه ندهید که خشک شود.
  • از خوابیدن بر روی صورت خودداری کنید سعی کنید به پشت بخوابید و سرتان را به کمک چند بالش بالا نگه دارید.
  • سعی کنید دهان خود را بیش از اندازه باز نگه ندارید.
  • مسواکی نرم تهیه کنید و دندان هایتان رابسیار آهسته مسواک بزنید.
  • چند روز بعد از انجام این پروسه قادر به انجام روتین روزانه تان خواهید بود.
  • درد و تورم تا چند روز بعد از جراحی طبیعی می باشد البته آستانه درد در افراد متفاوت است و بسیاری از افراد درد بسیار مختصری را تجربه خواهند کرد. برخی دیگر از افراد به مسکن ها نیاز خواهند داشت.
  • زخم های ناشی از جراحی معمولا بعد از 2 الی 3 هفته بهبود خواهند یافت و اسکار ناشی از آنها بسیار کوچک می باشد و در زیر خطوط بینی مخفی می شود.
  • تا دو هفته بعد از جراحی از رقیق کننده های خون استفاده نکنید.
  • با کمک گرفتن از دستورالعمل های پزشک زخم هایی خود را تمیز نگه دارید و ضد عفونی کنید.

آیا برای انجام جراحی لیفت لب از بیهوشی عمومی استفاده می شود؟

در صورتی که لیفت لب به تنهایی انجام شود شما به بی حسی موضعی مانند بی حسی که در مطب دندان پزشکی انجام می شود نیاز دارید اما ممکن است شما تصمیم گرفته باشید که چند جراحی زیبایی را به طور همزمان انجام دهید که در این صورت با نظر پزشک تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.

مدت زمان انجام لیفت لب

انجام این پروسه معمولا چیزی حدود 75 دقیقه الی یک ساعت به طول می انجامد.