گاهی اوقات در جراحی بینی برای رسیدن به نتایج بهتر نیاز به گرافت (پیوند) اضافه داریم- این گرافت اضافه هم می تواند غضروف باشد و از ساختار داخلی بینی حمایت کند هم می تواند پوست باشد و برای بهبود پوست بینی و بد شکلی هایی که در یک حادثه ایجاد شده است استفاده شود. گرافت می تواند از قسمت های مختلف بدن برداشته شود و معمولا این گرافت در حین جراحی بینی برداشته می شود، هر چند گاهی اوقات هم ممکن است قبل از جراحی بینی برداشته شود. غضروف و استخوان مورد نیاز برای گرافت اغلب از گوش، دنده ها و جمجمه گرفته می شود در حالی که پوست مورد نیاز برای گرافت از پیشانی، ران یا گردن برداشته می شود. گرافتی که از پیشانی برداشته می شود بهترین گرافت برای پوست بینی است چون رنگ و بافت آن بیشتر با پوست بینی هماهنگ است. این مقاله از دکتر محمدحسین طاهریان بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران را به جهت اخذ اطلاعات مفید در خصوص گرافت در جراحی بینی را با دقت مطالعه فرمایید.

 

 

نحوه گرافت در جراحی بینی

نحوه ی گرافت در جراحی بینی شما به شرایط فردی و نیازهای شما بستگی دارد. بیشتر جراحی های بینی که همراه با گرافت انجام می شود تحت بیهوشی عمومی است چون این نوع جراحی ها بسیار پیچیده و طولانی است. برای جراحی بینی معمولا بین 1-3 ساعت زمان لازم است اما اگر جراحی درخواستی شما پیچیده باشد ممکن است بیشتر هم طول بکشد. گرافت مورد نیاز از قسمتی از بدن شما برداشته می شود که جای زخم یا اسکار آن کاملا نامحسوس باشد و به راحتی پوشیده شود. این نوع جراحی بینی با روش باز انجام می شود یعنی یک برش کوچک در خارج بینی (در قسمت کلوملا) ایجاد می شود. بنابراین جراح شما می تواند پوست بینی را بالا بکشد و دسترسی بهتری به استخوان، غضروف و بافت های زیرین پیدا کند.

کاربرد های گرافت غضروف در جراحی بینی

گرافت غضروف کاربرد های مختلفی در جراحی بینی دارد که چند مورد آن در زیر عنوان شده است:

  • باریک کردن یا برجسته کردن نوک بینی
  • کاهش انحنای زیاد در بینی
  • کانتور کردن و افزایش پشتیبانی ساختاری بینی
  • بزرگ کردن سوراخ های بینی و غیره

 

 

 

مراقب های لازم بعد از جراحی بینی با گرافت

اگر شما گرافت غضروف داشته باشید، باید از اسپلینت داخلی هم استفاده کنید تا از گرافت جدید پشتیبانی شود. علاوه بر این یک اسپلینت خارجی هم برای محدود کردن تورم بینی مورد نیاز است. در روز های اول احساس تورم و تنگی در اطراف چشم کاملا طبیعی است البته این تورم بعد از چند روز فروکش می کند. به طور کلی اسپلینت داخلی 5-7 روز و اسپلینت خارجی 7-10 روز باقی می ماند و سپس برداشته می شود.

در مواردی که گرافت پوست هم انجام شده است، سرعت بهبود به کارهای دیگری که انجام داده اید و وسعت گرافت بستگی خواهد داشت. اگر نیاز به بخیه باشد مدت زمان بهبود بیشتر خواهد شد.

شما برای این جراحی حداقل باید 1-2 هفته مرخصی بگیرید. البته این مورد به شرایط فردی، چگونگی واکنش بدن شما به جراحی و مقدار کاری که انجام داده اید نیز بستگی دارد. علاوه بر این، شما حداقل تا 6 هفته بعد از عمل نباید ورزش سنگین و تماسی انجام دهید.

عوارض جراحی بینی با گرافت

خوشبختانه عوارض جانبی در این نوع جراحی نادر است.

تورم

گذشت زمان سبب بهبود تورم بینی خواهد شد. بعضی مواقع برای برطرف شدن کبودی های اطراف بینی زمان بیشتری لازم است به خصوص در افرادی که پوستشان تیره تر است. خونریزی و عفونت بعد از جراحی بینی امکان پذیر است اما خیلی نادر است و اگر بیمار زود اقدام کند به راحتی درمان می شود. گاهی اوقات از هر 15 نفر 1 نفر نیاز به یک ترمیم کوچک خواهد داشت. این موارد اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود. وقتی ورم بینی فروکش می کند، شکل آن هم در طول چند ماه به تدریج تغییر می کند بنابراین بی نظمی هایی که در این مدت دیده می شود نباید شما را نگران کند و حداقل 10 تا 12 ماه نباید به ظاهر بینی توجه کرد تا ورم آن به طور کامل از بین برود (برای بینی های گوشتی این زمان طولانی تر است).

اسکار

در بعضی موارد ممکن است در محل برش، اسکار (جای زخم اسکار نامیده می شود) ایجاد شود. در این گونه موارد ممکن است رنگ اسکار با رنگ پوست اطراف آن فرق داشته باشد یا برآمده و ناصاف باشد. برای محو شدن بعضی از اسکار ها گاهی اوقات 6 تا 9 ماه زمان لازم است.

بی حس شدن نوک بینی

بی حس شدن بینی- به خصوص بی حس شدن نوک بینی- بعد از جراحی یک امر کاملا طبیعی است. این حالت معمولا بعد از 4-6 ماه برطرف می شود.

عدم تقارن بینی

در بعضی از بینی ها ممکن است بعد از جراحی هم هنوز کمی از عدم تقارن بینی باقی مانده باشد. این مورد بیشتر در بینی هایی که انحراف دارند اتفاق می افتد. هر چند میزان بهبود انحراف بینی پس از جراحی بینی خیلی بالاست.

واکنش های آلرژیک

در بعضی موارد ممکن است بیمار به بخیه، اسپلینت و نوار چسب حساسیت پیدا کند که باید درمان شود.

تاخیر در بهبود

اختلال در بهبود یا بهبود کند نیز ممکن است در بعضی از بیماران دیده شود و در موارد خیلی نادر بیمار ممکن است دچار نکروز پوست هم بشود. این مورد بیشتر در بیماران سیگاری، بیماران ایمنی مزمن مثل دیابتی ها و بیمارانی که قبلا جراحی های متعددی روی بینی خود انجام داده اند دیده می شود.

مشکلات سپتوم بینی

در بعضی از بیمارانی که نیاز به گرافت غضروف دارند، ممکن است غضروف مورد نیاز از سپتوم بینی (تیغه ی وسط بینی) برداشته شود که بعضی مواقع این کار منجر به سوراخ شدن سپتوم بینی می شود. این مشکل در حالت عادی نیاز به درمان نخواهد داشت اما در بعضی از موارد می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود که در این صورت باید درمان شود.

تنفس غیر عادی

بعد از جراحی در مراحل اولیه ی بهبود، بیمار ممکن است تنفس غیر عادی را تجربه کند. انسداد مجاری بینی در اوایل دوره ی بهبود کاملا طبیعی است چون ترشحات بینی متراکم می شود. در این مواقع اسپری های بینی می توانند این مشکل را برطرف کنند.

نکروز اسکار

هر قسمت از پوست که در طول جراحی برش خورده باشد ممکن است دچار نکروز اسکار بشود. نکروز اسکار به معنای ضخیم شدن، قرمز شدن و سفت شدن جای زخم است. ماساژ مکرر و آرام – وقتی که قرمزی های اولیه فروکش کرد و ایجاد اسکار شروع شد –  می تواند به کاهش این ریسک کمک کند. اگر بافت اسکار در حال رشد بود، نگران نشوید چون بعدا می توان با تزریق استروئید آن را درمان کرد. در بعضی موارد برای از بین بردن نکروز اسکار به جای تزریق استروئید آن را جراحی می کنند البته این مورد خیلی نادر است.

عدم موفقیت در گرافت پوست

اگر جریان خون در ناحیه ی مورد نظر مناسب نباشد با احتمال کم ممکن است گرافت پوست شما موفقیت آمیز نشود. این اتفاق معمولا در قسمت های کم تحرک صورت مثل نوک بینی رخ می دهد. بهتر است در مورد این موضوع با دکتر خود صحبت کنید.

نارضایتی

شما باید در انتظارات خود از جراحی بینی واقع بین باشید و با جراح خود در مورد جراحی بینی و تردید های خود به دقت گفتگو کنید تا مزایا و عوارض جراحی را به خوبی درک کنید.

سوالات متداول

آیا بینی من نیاز به گرافت غضروف دارد؟

دکتر شما در جلسه ی مشاوره بینی شما را به طور کامل معاینه کرده و سوابق پزشکی تان را بررسی می کند. سپس بر اساس نیازهای زیبایی و کاربردی، مزایای جراحی بینی با گرافت را برای شما تعیین می کند.

چرا باید از گرافت غضروف استفاده کنم؟

بعضی از بینی ها غضروف کمی برای استحکام ساختار داخلی بینی دارند. این کمبود می تواند ناشی از جراحی قبلی باشد یا اینکه به صورت مادرزادی ایجاد شده باشد. حال برای اینکه بتوان شکل مناسب را در بینی ایجاد کرد از گرافت غضروف استفاده می شود.

آیا از هر چیزی می توان برای گرافت در جراحی بینی استفاده کرد؟

از لحاظ فنی هر ماده ای را می توان در بینی جایگذاری کرد مثل silicone ، med-por ،gore-tex . اما نظر پزشکان مختلف برای استفاده از این گونه مواد مختلف است.