به وسیله ی جراحی غبغب می توان پوست و گوشت زیر گلو که با افزایش سن شل و بد فرم شده است را برداشت و ظاهر صورت را جوانتر کرد. جراحی غبغب همچنین می تواند باقیمانده ی پوست را صاف و هموار کرده و با از بین بردن چین چروک آن ظاهر زیباتری را برای این ناحیه ایجاد کند.

در این مقاله می توانید درباره ی تکنیک ها و جنبه های دیگر جراحی غبغب اطلاعاتی بدست بیاورید.

آیا جراحی غبغب برای شما مناسب است؟

اغلب افراد وقتی به جراحی لیفت صورت فکر می کنند، جراحی غبغب را هم مد نظر می گیرند. به وسیله ی جراحی غبغب می توان غبغب را از بین برده، پوست های سست و شل اطراف فک و گردن و چین و چروک های عمیق را صاف کرده و کناره های لب را بالا برد. برای لیفت کامل صورت باید جراحی غبغب (ثلث پایینی صورت)، لیفت گونه (ثلث میانی صورت) و لیفت پیشانی و ابرو (ثلث بالایی صورت) با هم ترکیب شود. لیفت کامل صورت از پیشانی تا گردن شما را جوان می کند، در حالی که جراحی غبغب فقط ثلث پایینی صورت شما را جوان می کند- ناحیه ای که شل شدن آن یکی از بارزترین نشانه های سالخوردگی است.

به این دلایل، بهترین کاندید ها برای جراحی غبغب، بیمارانی هستند که سلامتی نسبتا خوبی داشته و پوست آنها کشسانی کافی را داشته باشد و از همه مهم تر نشانه های سالخوردگی در غبغب یا ثلث پایینی صورت و گردن آنها مشخص باشد. افرادای که گوشه های لبشان افتاده، پوست اطراف فکشان شل شده، گردنشان پوست و چربی اضافه آورده و ضخیم شده نیز کاندید های خوبی برای جراحی غبغب به شمار می روند.

فرآیند جراحی غبغب چگونه است؟

جراحی غبغب می تواند از طریق یک برش کوچک انجام شود که از جلوی گوش شروع شده و به سمت پایین تا پشت گوش امتداد می یابد. یا اینکه از روش اندوسکوپی استفاده شود که در این روش یک دوربین کوچک (اندوسکوپ) از طریق چند برش کوچک وارد می شود. اگر در این جراحی، پوست گردن هم نیاز به کشیدن داشته باشد، یک برش کوچک در زیر چانه هم ایجاد می شود.

جراح از طریق این برش های کوچک یا مخفی به دقت پوست را از بافت زیرینش جدا می کند. چربی اضافه حذف می شود، ماهیچه های صورت سفت می شود و به مکان مناسب بازگردانده می شود و پوست صورت قبل از اینکه پوست اضافه برداشته شود هموار می شود. در نهایت جراح به وسیله بستن محل برش با بخیه به جراحی خاتمه می دهد.

برای افرادی که تمایل دارند هم گونه های خود را بالا ببرند و هم غبغب و پوست گردن خود را صاف کنند، “لیفت صورت استاندارد” مناسب تر است. لیفت صورت استاندارد، جوانسازی صورت را کامل تر می کند. برای این روش باید برش هایی نزدیک گوش و در امتداد خط مو ایجاد شود.

روش های جراحی غبغب یا لیفت ثلث پایینی صورت

فرآیند لیفت صورت از گذشته تا به امروز به وسیله ی کشیدن و تنگ کردن پوست، حذف کردن عضله های شل شده و ساختار زیرین صورت و در نهایت ایجاد یک ظاهر محکم، کشیده و ثابت انجام گرفته است. با این حال در تکنیک های جدید تر برای لیفت صورت جراحان سعی می کنند برای سفت کردن لایه های زیرین صورت و سطح پوست که با افزایش سن افتاده می شود دقت بیشتری داشته باشند تا پس از عمل ظاهر صورت طبیعی تر به نظر برسد.

به عنوان مثال، در جراحی غبغب و ثلث پایینی صورت، فقط پوست اضافه برداشته نمی شود بلکه ساختار های زیرین فک و گردن و مناطق افتاده و شل شده در اثر کهولت سن نیز محکم و سفت می شود. این جراحی اغلب با حذف چربی گردن (لیپوساکشن صورت) همراه است، جراحی غبغب و ثلث پایینی صورت می تواند جوانی و صافی قسمت پاینی صورت و غبغب شما را بازگرداند.

چندین روش برای جراحی غبغب و ثلث پاینی صورت وجود دارد. جراح شما انتخاب روش مناسب را بر اساس آناتومی صورت بیمار و الگوی سالخوردگی او انجام می دهد.

جراحی غبغب

لیفت صورت S شکل

لیفت صورت S شکل که اول کلمه ی Small است، برش S شکل را در جلوی گوش بیمار ایجاد می کند. به وسیله ی جراحی از طریق این برش، جراح ساختار زیرین پوست را سفت می کند، پوست را هموار می کند و سپس اضافه ی آن را حذف می کند. به طور کلی این فرآیند برای بیمارانی در محدوده ی سنی 30-50 سال مناسب است و می تواند با بی حسی موضعی انجام شود.

لیفت صورت SMAS

لیفت صورت SMAS  (superficial muscular aponeurotic system) که برگرفته از لایه ی SMAS صورت است : لایه ی زیرین عضله و بافت همبند و چرب است که در حین جراحی محکم و سفت می شود. برشی که در لیفت صورت SMAS ایجاد می شود کمی بلند تر از لیفت S شکل است. این برش از ناحیه شقیقه آغاز می شود و تا دور گوش امتداد می یابد. برای اینکه اسکار و جای زخم، کمتر دیده شود، برش ها در خط رویش مو و چین های طبیعی صورت مخفی می شوند.

از طریق هر دو روش می توان پوست چروکیده و افتاده ی گردن را بهبود داد، هر دو روش را می توان با لیفت گردن ترکیب کرد – این کار از طریق ایجاد یک برش در زیر گردن انجام می شود – بدین وسیله گردن را نیز می توان جوانسازی کرد.

لیپوساکشن غبغب

بعضی از جراحان، لیپوساکشن را به عنوان بخشی از جراحی لیفت صورت انجام می دهند. همانطور که نام آن دلالت دارد، این فرآیندی که با حداقل تهاجم می تواند غبغب را حذف کند شامل ساکشن کردن چربی اضافه از اطراف فک، گردن و احتمالا گونه است که با کمک یک لوله ی خاص به نام کانول انجام می شود. این فرآیند به وسیله ی بی حسی موضعی انجام می شود.

ممکن است افرادی لیپوساکشن غبغب را انتخاب کنند که نیاز به لیفت غبغب (لیفت صورت) ندارند و همین طور کسانی که سابقه ی پزشکی آنها نشان داده است که برای این عمل جراحی صلاحیت ندارند.

به غیر از لیپوساکشن سنتی، جراح شما ممکن است تکنیک های دیگری مانند لیپوساکشن لیزری و لیپوساکشن به وسیله ی حلال تزریقی را نیز به شما پیشنهاد دهد. هرچند حالت دوم خارج از اعتبار بسیاری از جراحان است.

چطور بدون جراحی غبغب را از بین ببریم؟

لیفت غبغب (لیفت صورت برای جراحی غبغب اگر تمایل داشته باشید) یکی از قابل اعتماد ترین راه ها برای از بین بردن غبغب و شل شدن پوست گردن است. به خصوص برای غبغب هایی که خیلی افتاده شده است. با این حال این روش ممکن است برای همه ی بیماران مناسب نباشد. برای غبغب هایی که خیلی افتاده نیست شاید بتوان از روش هایی استفاده کرد که تهاجم کمتری داشته باشد (بدون جراحی) و فقط وقتی به جراحی متوسل شد که بعضی از روش های غیر جراحی برای درمان غبغب افتاده ناکام مانده است.

در این جا بعضی از بهترین روش ها برای تنگ کردن و سفت کردن غبغب افتاده بدون جراحی توضیح داده شده است.

سفت کردن غبغب بدون جراحی

این درمان غیر تهاجمی برای غبغب های افتاده از انرژی رادیو-فرکانسی برای سفت کردن و از بین بردن پوست شل شده ی اطراف فک و گردن استفاده می کند.

این روش شامل قرار دادن پوست در معرض پالس های امواج رادیویی کوتاه و قوی است که به اعماق لایه های زیر پوستی نفوذ می کند بدون اینکه به سطح پوست آسیب برساند.

این کار باعث می شود الیاف کلاژن فرسوده در هم بشکند و تولید کلاژن های جدید و با کیفیت را در طول مدت 4-6 ماه تحریک کند. همچنان که منطقه ی تحت درمان به تدریج محکم شد، غبغب کاهش پیدا می کند. حسن این روش این است که تمام این فرآیند بدون جراحی انجام می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های این فرآیند که باید به آن توجه شود این است که فقط برای غبغب ها و افتادگی های متوسط موثر خواهد بود- یعنی در اوایل سالخوردگی.

از بین بردن غبغب با استفاده از فیلر ها

تزریق به وسیله ی فیلرها یا پر کننده ی های تزریق مسلما بهترین روش غیر تهاجمی برای پوست های شل شده می باشد. همان طور که حدس زدید، فیلر ها به منطقه ای از پوست که تحت تاثیر غبغب قرار گرفته است تزریق می شود. فیلر ها با حجم دادن به پوست باعث می شوند غبغب از بین برود و در نتیجه خطوط فک دوباره شکل بگیرد. اما بنا به گفته پزشکان، فیلر ها بر عکس لیفت صورت موقتی هستند.

در میان بهترین فیلر ها برای افتادگی پوست موارد زیر قابل ذکر است :

  • Radiesse : این ماده یکی از مشهورترین فیلر ها است. شاید بیشتر به عنوان از بین برنده ی چین و چروک شناخته شده باشد، این ماده همچنین برای اصلاحات بدون جراحی مانند لیفت غبغب نیز کاربرد دارد. ژل Radiesse از ذرات کلسیم هیدورکسی آپاتیت تشکیل شده است که یک پشتیبانی ساختاری برای پوست های شل شده یا بافت های چربی فراهم می کند در عین حال تشکیل الیاف کلاژن جدید را تحریک کرده و آنها را جایگزین می کند. هنگامی که تزریق به مکان مورد نظر انجام شد، شکل مد نظر بر روی ژل اعمال می شود.
  • Sculptra : یکی دیگر از فیلر های معروف برای غبغب با نام Sculptra شناخته می شود که نحوه ی کارکرد آن تحریک سازی و تولید کلاژن جدید است. به گفته ی پزشکان تنها نقطه ی ضعف Sculptra این است که بر خلاف Radiesse نتایج فوری ندارد. با این حال در طولانی مدت این کمبود را جبران کرده و نتایج طبیعی تری می سازد.

فیلر های دیگری که می تواند برای کاهش غبغب استفاده شود عبارتند از :

  • ژل Restylane
  • Juvéderm. این ماده همچنین می تواند برای تقویت ظاهر گونه ها و توسعه خطوط فک نیز استفاده شود. با این حال به گفته پزشکان Juvéderm مناسب ترین ماده برای اصلاح غبغب نیست. برای این هدف Radiesse بسیار قوی تر و بهتر است.