وجود مو در بینی ضروری است زیرا یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن های مضر مانند میکروب، قارچ و اسپور می باشد. هنگامی که فرد هوای فیلتر نشده را از طریق بینی تنفس می کند، همه ذرات جامدی که در هوا حضور دارند نیز وارد بینی می شوند. مو های درون بینی به گیر انداختن ذرات بزرگ در لایه ی مخاطی و چسبنده ی بینی کمک می کنند. به همین دلیل متخصصین بهداشت مردم را از کندن همه ی موی بینی منع می کنند.

یکی دیگر از عملکرد های موی بینی، مرطوب کردن هوای تنفسی است. با عبور هوا از بینی، مخاط و موهای بینی به آن گرما و رطوبت می بخشند. رطوبت نقش مهمی در سایر بخش های  سیستم تنفسی مانند حلق و ریه ها ایفا می کند. موهایی که به شکل مژک های کوچک هستند، می توانند ذرات جامد موجود در هوای تنفسی را به سمت محل تلاقی بینی و حلق هدایت می کند. به طور کلی، ذرات مضر باقی مانده در بینی پس از هدایت شدن به سمت حلق و مری، بلعیده می شوند. این در حالی است که هوای فیلتر شده در حال حرکت به سمت حنجره و ریه ها می باشد.

آیا کندن موی بینی تاثیری روی مغز انسان دارد؟

کندن موی بینی

کندن موی بینی می تواند اثرات بسیار منفی روی مغز داشته باشد. علت این است که با کندن موی بینی ، قسمتی از پوست آن نیز پاره شده و ممکن است منجر به عفونت شود. این عفونت می تواند در خون به جریان افتاده و به مغز برود.

جریان خون از بینی یا هر منطقه ای از ((مثلث خطر صورت)) مستقیما در پشت مغز تخلیه می شود. در این قسمت چند رگ دیگر نیز تخلیه می شوند.

در صورتی که عفونت بینی، این نقطه از مغز را مسدود کند، ( به این شرایط ترومبوفلبیت یعنی التهاب سیاهرگ ها می گویند) مشکلات بسیار جدی به وجود خواهد آمد. به همین دلیل به این  منطقه مثلث مرگ نیز می گویند.

راه های امن برای کندن موی بینی

اصلاح کردن:

اصلاح موی بینی امن ترین و آسان ترین راه برای خلاص شدن از شر موهای بلند بینی است. همچنین قیچی های ریز مخصوص این کار معمولا در وسایل ماشین اصلاح دیده می شوند. این قیچی ها اکثرا دارای سرَ  گِرد هستند تا مانع بریدن پوست و خونریزی بینی شوند.

اصلاح موی بینی می تواند به کوتاه کردن یا از بین بردن موهای قابل مشاهده ی بینی، بدون آسیب به پوست ظریف بینی کمک کند.

اصلاح موی بینی

برای اصلاح موی بینی:

  • جلوی آینه و زیر نور بایستید.
  • فین محکم کنید و مخاط هایی که ممکن است مانع کارتان شوند را خارج کنید.
  • قیچی را محکم بگیرید و سرتان را به عقب خم کنید.
  • موها را تا نزدیک به پوست بینی اصلاح کنید.
  • پس از اصلاح، چندین بار محکم فین کنید تا مو های ریز باقی مانده بیرون آید. به هیچ وجه بینی خود را با آب نشویید.
  • همه ی موهای بینی را اصلاح نکنید بلکه تنها موهای بلند و ضخیم را که بیشتر قابل مشاهده هستند، اصلاح کنید.

جایگزین دیگری برای اصلاح موهای بینی، اصلاح کننده های برقی و کوچک بینی است. این اصلاح کننده های برقی از تیغ های لبه گرد ساخته شده اند و می توانید آنها را از دراگ استور ها خریداری کنید.

با اینکه اصلاح بینی امن ترین روش کندن موی بینی است اما راه حلی قطعی نیست و با در آمدن دوباره موهای بینی باید تکرار شود.

مضرات وکس موی بینی

وکس یا اپیلاسیون

در اغلب موارد، اپیلاسیون یا وکس انداختن داخل سوراخ های بینی توصیه نمی شود. کشیدن تک تک موهای بینی می تواند موجب رشد موهای زیرپوستی و عفونت شود. وکس کردن می تواند به پوست درون بینی آسیب وارد کند.

با این حال، به تازگی موم وکس هایی وارد بازار شده اند که به منظور کندن موهای درون بینی طراحی شده اند. نتیجه وکس و اپیلاسیون درون بینی می تواند تا 4 هفته دوام آورد.

ماندگاری این روش بیشتر از اصلاح است زیرا برخلاف اصلاح، وکس موهای بینی را کوتاه نمی کند بلکه کل ساقه مو را از پوست بیرون می کشد.

در صورتی که می خواهید در خانه موهای بینی را وکس کنید، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های لازم را دنبال می کنید. اگر پس از وکس، بینی دردناک یا حساس شد، می توانید برای تسکین درد و بهبود سریع تر، حوله ای را به آب گرم آغشته کرده و روی آن قرار دهید.

چه روش هایی برای کندن موی بینی توصیه نمی شوند؟

کرم های موبر برای استفاده درون بینی توصیه نمی شوند. کرم های موبر بسیار قوی بوده و شما در معرض استنشاق گازهای سمی و در نتیجه سوختن غشای مخاطی درون بینی قرار خواهید گرفت.

ممکن است برخی از محصولات طبیعی برای کندن موهای بینی مناسب باشند اما روی بسته بندی اکثر کرم های موبر تاکید شده که برای کندن موی بینی مناسب نیستند.

مدیریت موهای زیرپوستی

موهای زیرپوستی در هر نقطه از بدن که باشند، ناخوشایند هستند. هنگامی که موهای زیرپوستی در بینی رشد کنند، طبیعتا دردناک خواهند بود زیرا پوست بینی نسبت به درد، حساس تر از سایر بخش های بدن می باشد.

پس از پیدا کردن موی زیرپوستی، بهتر است هر چه سریع تر به آن رسیدگی کنید. عدم رسیدگی به موهای زیرپوستی می تواند موجب عفونت شود. در صورتی که متوجه هر گونه التهاب، چرک یا سوزش شدید، به این معناست که موی زیرپوستی عفونی شده است. زیرپوستی شدن مو، با هر روش کندن موی دماغ امکان پذیر است.

بهترین روش کندن موی دماغ

بهترین راه برای خلاصی از موهای زیرپوستی استفاده از حوله ی مرطوب است. برای این روش، نیاز به یک حوله نرم و پماد آنتی بیوتیک دارید.

حوله نرم را درون آب گرم بخیسانید و آب های اضافی آن را بچلانید. حوله را روی بینی قرار دهید و تا زمان خنک شدن، آن را برندارید. این کار را تا 15 الی 20 دقیقه و حدود 3، 4 بار در روز تکرار کنید. سپس حوله را دوباره گرم کنید و داخل سوراخ بینی و روی محل رویش موی زیرپوستی قرار دهید. سعی  کنید این کار را بسیار آرام و با ملایمت انجام دهید و از فشار دادن زیاد حوله بپرهیزید.

سپس حوله را به صورت چرخشی داخل سوراخ بینی و روی محل رویش مو ماساژ دهید. این کار موجب بیرون زدن مو از زیر پوست می شود. بیرون زدن مو ممکن است چند روز طول بکشد و فرد باید این اقدام را روزی 2 یا 3 بار تکرار کند.

پس از بیرون زدن مو،حوله را به آرامی بیرون بکشید. سپس با استفاده از گوش پاک کن یا چیزی نرم، پماد آنتی بیوتیکی را روی محل رویش مو بمالید. ممکن است نیاز باشد تا این اقدام را نیز چندین روز تکرار کنید.

علیرغم روشی که برای از بین بردن موی زیرپوستی استفاده می شود، نکته مهم این است که صبور و آرام با آن برخورد کنید. خشن برخورد کردن و دستکاری بینی می تواند شرایط را بدتر کند.

دستکاری بینی