داشتن فشار خون در جراحی بینی یکی از دغدغه و نگرانی‌ های بیمارانی است که فشار خون پایین و بالا دارند. در متن این مقاله قصد داریم به بررسی و آنالیز این نکته بپردازیم که آیا وجود فشار خون بعد از جراحی بینی اختلالی در نتیجه عمل ایجاد می‌ کند و برای سلامت بیمار خطرناک است یا خیر. تا پایان این مطالب از دکتر محمدحسین طاهریان ، بهترین جراح بینی تهران با ما باشید تا در این خصوص اطلاعات مهمی کسب کنید.

 

فشار خون بعد از جراحی بینی دکتر طاهریان بهترین جراح بینی در تهران

 

فشار خون چیست؟

ابتدای امر بهتر است به این موضوع بپردازیم که فشار خون چیست؟ افت فشار خون ، مشکلی است که ممکن است برای هر شخصی ، در هر زمانی رخ دهد و در برخی شرایط بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد اما به معنای آن نیست که جوانان و ورزشکاران از این مشکل در امانند. افت فشار خون معمولاً علائم خاصی ندارد و نمی‌ توان آن را به سادگی تشخیص داد.

در هر عملی خصوصا جراحی بینی در تهران ، حفظ سلامت بیمار جزء موارد اولیه ای است که از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این موارد ، که با سلامت بیمار در تعامل است ، فشار خون در جراحی بینی است. با توجه به اینکه فشار خون با قلب در ارتباط است و به دلیل اینکه در زمان بیهوشی تغییرات ضربان قلب ممکن است رخ دهد ، متخصص بیهوشی باید دقت زیادی در سطح اکسیژن بیمار و همچنین کنترل ضربان قلب وی داشته باشد. بیمارانی با فشار خون بالا ، گاهی جراحی بدون بیهوشی کامل و در حالتی نزدیک به خواب انجام می ‌دهند تا خطر سکته قلبی در این داوطلبان کاهش یافته و به صفر برسد.

خطرات فشار خون بالا

افرادی که فشار خون بالا دارند ، برای کنترل خونریزی از داروهای ضد انعقادی همچون وارفارین استفاده می کنند. مصرف این داروها قبل از عمل زیبایی بینی خطر خونریزی را افزایش می دهد ، از این توصیه می‌ شود که چند روز پیش از عمل مصرف آن ها قطع شده و یا کنترل شود. با کنترل این عارضه در افرادی که سن بالایی ندارد ، معمولاً جراحی بینی بدون مشکل انجام می‌ شود. همچنین توصیه می ‌شود که چند روز پیش از عمل ، مصرف نمک را کاهش دهید تا راحت تر بتوان فشار خون بعد از جراحی بینی را کنترل کرد.

تأثیر آب بر فشار خون

با توجه به اینکه ، جراحی بینی می ‌تواند باعث تغییراتی در فشار خون شود. یکی از عوامل مهمی که در تنظیم فشار خون بسیار موثر است ، مصرف مایعات به ‌ویژه آب است که تأثیراتی مثبت بر سلامت بدن دارد. هر شخصی برای ادامه زندگی ، به آب نیاز دارد. نوشیدن آب کافی ، بعد از عمل زیبایی تهران ، درمانی یا هر دو در بینی ، به تنظیم فشار خون کمک بسزایی می‌ کند زیرا آب نقشی کلیدی در هیدراته نگه‌ داشتن بدن دارد. مصرف آب ، می ‌تواند در بهبود وضعیت افزایش یا افت فشار خون بعد از جراحی بینی مؤثر باشد.

تغییرات فشار خون بعد از عمل بینی

فشار خون در واقع با تپش قلب و همچنین میزان پمپاژ خون مرتبط است. زمانی که قلب فعالیت می‌ کند ، فشار خون در بالاترین سطح خود (سیستولیک) ، در حالت استراحت قلب و در پایین ‌ترین حد (دیاستولیک) قرار دارد. تعادل فشار خون بعد از جراحی بینی ، ممکن است به هم بخورد و افزایش یا کاهش یابد.

معیارهای فشار خون

وضعیت ‌های مختلف فشار خون را می ‌توان بر اساس اعداد سیستولیک و دیاستولیک به شکل زیر تعریف کرد:

فشار طبیعی : سیستولیک کمتر از 120 و دیاستولیک کمتر از 80

فشار پایین : سیستولیک کمتر از 120

فشار بالا : سیستولیک بالاتر از 130 و دیاستولیک بالاتر از 80

درمان افت فشار خون

یکی از راه ‌های رفع افت فشار پس از جراحی بینی ، تزریق مایعات به بدن است که به احیای مایعات معروف است. این پروسه می‌ تواند شامل تزریق سرم یا در موارد خاص ، تزریق خون باشد. همچنین ، استفاده از داروهای منقبض ‌کننده عروق برای رفع افت فشار و داروهای شل ‌کننده عروق برای کاهش فشار خون بعد از جراحی بینی تجویز می‌ شود.

راه ‌های پیشگیری و درمان

مصرف کافی مایعات از نظر بهترین جراح بینی تهران ساده ‌ترین راه به جهت جلوگیری از افت فشار خون است. علت اصلی افت فشار ، تغییرات در نگهداری مایعات بدن است. با تأمین مایعات مورد نیاز بدن ، تعادل فشار خون برقرار می‌ شود. برخی داروها نیز با نگه ‌داشتن مایعات و نمک در بدن ، به تنظیم فشار خون بعد از عمل بینی کمک می‌ کنند.

چه مواردی باعث افت فشار خون بعد از جراحی بینی می شود؟

  • استرس
  • تأثیرات بیهوشی
  • از دست دادن مقداری خون در حین عمل جراحی
  • تغییر وضعیت ناگهانی از حالت نشسته به ایستاده
  • ترک داروهای فشار خون
  • داشتن سابقه قبلی مشکل فشار خون و تأثیر آن بر عمل بینی
  • مصرف قهوه و چای بیش از اندازه
  • عدم نوشیدن آب